Yat & Deniz dünyasına dair; HERŞEY 

LIFESTYLE
Trend

2024’te Yat Sahipliği Türlerine İlişkin Nihai Kılavuz

Yat sahipliğinin inceliklerini mi merak ediyorsunuz? Birkaç seçeneğiniz var. Yat kiralama ve hisseli sahiplikten tek ve ortak sahipliğe kadar mevcut çeşitli sahiplik türlerini keşfedin. İster deneyimli bir denizci olun ister yatçılığa yeni başlayan biri olun, yaşam tarzınıza ve finansal hedeflerinize uygun mükemmel sahiplik modelini bulmanıza yardımcı olabiliriz

* Kiralama

Çoğu zaman, yat sahibi olma yolculuğu bir yat kiralama ile başlar. Kiralamanın maliyeti ve sunduğu esneklik, bunu birçok yat sahibi için doğal bir ilk adım haline getirir. Bir yatta bir hafta geçirmek, basit bir incelemeyle en hızlı şekilde sizin için en önemli olanın ne olduğunu belirlemenize yardımcı olacaktır.

Chartering size şunları sağlar:

• Düşük maliyetler ile farklı üreticilerden farklı boyutlarda örnek yatların kullanımına olanak sağlar.

• Yıl boyunca farklı charter bölgelerini keşfedebilirsiniz.

• Yer değiştirme ücretlerinden tasarruf ediebilirsiniz (yatın ana limanından kiraladığınızı varsayarak) — örneğin, Akdeniz’de bir yaz kiralaması yapmak ve daha sonra Karayipler’de kıştan kaçmak istiyorsanız.

• Sadece teknenin işletme maliyetlerinden (yakıt, mürettebat, yanaşma ücretleri) sorumlu olursunuz.

Tüm bu avantajlar, yatçılığa yeni başlayanlar veya yıl boyunca sadece birkaç gün suda kalmayı planlayanlar için kiralamayı ideal bir seçenek haline getiriyor.

 

 

Eksileri

Her şeyde olduğu gibi, kiralamanın da bazı dezavantajları vardır. Kiralamanızı ayırtmadan önce göz önünde bulundurmak isteyeceğiniz birkaç şey vardır.

Çoğu büyük yatçılık destinasyonunda, teknenin büyüklüğünden bağımsız olarak, bir kiralamada izin verilen maksimum misafir sayısını 12 ile sınırlayan katı sahil güvenlik yasaları vardır. Gün içinde veya akşamları büyük grupları eğlendirmeyi düşünüyorsanız, kiralama kısıtlayıcıdır, bu nedenle buna dikkat etmeniz gerekir.

İstediğiniz yat istediğiniz zaman müsait olmayabilir. Genellikle en popüler yatlar, Bayram ve Yılbaşı gibi yoğun tatillerden birkaç ay önce ve Temmuz ve Ağustos ayları boyunca rezerve edilir.

Ayrıca, seçtiğiniz yatı, sahibi tatilini ailesi ve arkadaşlarıyla birlikte kutlamak için kullanmayı seçerse veya başka bir kiralayan tarafından daha önceden rezerve edilmişse, rezervasyon yaptıramayabilirsiniz.

 

Vaka Çalışması

Bir yat kiralamanın maliyetini anlamak için basit bir örneğe bakalım. Yeni Yıl tatilinde Göcek’te bir hafta geçirmek istediğinizi varsayalım. Sekiz misafiriniz olacak: her biri iki çocuklu iki çift.

• Hafta için 39.000 dolarlık kiralama ücreti, (Yaklaşık)

• 5.850 $ mürettebat bahşişi

• 11.700 $ işletme maliyeti (tahmini)*

• Toplam 62.101 $

 

 

*Hisseli Yat Sahipliği

Hisseli yat sahipliği,  birkaç kişi arasında bir tekne satın almayı planlamasıdır. Her sahibin, satın alma işleminin hangi yüzdesini finanse ettiğine bağlı olarak teknede bir hissesi vardır. Benzer şekilde, her sahibine her yıl tekneyi kullanabilecekleri belirli sayıda gün tahsis edilir. 

Sahipler, teknenin takvimini, mürettebatını ve yıl boyunca bakımını yönetmekten sorumlu olan yöneticiye yıllık bir bakım ücreti öderler.

Hisseli sahiplik, bir tekneye sahip olmanın maliyetini birkaç sahibi arasında bölmenize olanak tanır. Bu nedenle, önceden ve yıllık olarak gereken sermaye, bir yatı kendi başınıza satın almanız durumunda ödeyeceğiniz maliyetin bir “Hissesi” kadardır.

Bu tür bir sahiplik, aynı zamanda teknenin tüm yönlerini profesyonel bir yöneticinin yönetmesine de olanak tanır; mürettebatı işe almak, bakımı koordine etmek ve tüm sahipler arasındaki takvimi yönetmek gibi.

Kiralamanın aksine, hisseli mülkiyet, güvenli kabul edilen sayıda misafiri davet edebileceğiniz ve gemide uygun güvenlik ekipmanınız olduğu sürece bunu yapabileceğiniz anlamına gelir. Ayrıca, artık yatın bir kısmına sahip olmak istemiyorsanız, hisseli mülkiyet anlaşmalarının çoğu, hisselerinizi başka bir sahibine kolayca satmanıza olanak tanır.

 

Hisseli sahiplik, hangi yatı istediğinizi zaten biliyorsanız ve onu yıl boyunca belirli bir bölgede birkaç kez kullanma olasılığınız varsa mantıklı olabilir. Ancak, daha düşük nakit gereksinimi ve profesyonel bir yöneticiye sahip olmanın rahatlığı karşılığında, tekneyi yılda sınırlı sayıda gün kullanmakla sınırlı olacaksınız ve kullanımınızı diğer hisseli sahiplerle koordine etmeniz gerekecektir.

 

 

Eksileri

Kiralamaya benzer şekilde, hisseli mülkiyetin de bazı dezavantajları vardır.

Teknenin, kullanmak istediğiniz belirli tarihlerde müsait olmaması mümkündür. Sonuçta, tekneyi birkaç sahibi arasında bölüyorsunuz, bu nedenle hisseli mülkiyet süresince birden fazla sahibinin tekneyi aynı anda kullanmak istemesi ihtimali yüksektir.

Eğer gemiyi uzun bir süreliğine bir bölgeden başka bir bölgeye taşımak istiyorsanız, mülkiyet sözleşmenizin nasıl düzenlendiğine bağlı olarak, tüm veya çoğu malikin onayını almanız gerekecektir. 

 

Örneğin, tekneyi Göcek’teki ana limanından bir aylığına Bodruma’a taşımak istiyorsanız, tekne yeniden konumlandırılmadan önce diğer sahiplerinden onay almanız gerekir. Tekneyi kiralıyorsanız, sadece bir yeniden konumlandırma ücreti ödersiniz ve teknenin sahibi sizseniz, kaptana Bodrum’da yanaşma ayarlamasını tavsiye edersiniz.

 

 

Vaka Çalışması

Bodrumda yaptığınız Yeni Yıl kiralamasından yeni döndünüz. Siz ve arkadaşlarınız tekneye aşık oldunuz ve hayatınızın en inanılmaz haftasını geçirdiniz. Acentenizi arayıp tekneyi yeni satın almanın ne kadara mal olacağını soruyorsunuz. Acenteniz size kiraladığınız tekneye benzer tüm özel yükseltmeler ve kaplamalarla en son modelin yaklaşık 4 milyon dolara mal olacağını söylüyor.

Ancak acenteniz size, tekneyi hisseli mülkiyet programı kapsamında yedi diğer malik arasında bölüştürebileceğinizi de söylüyor. 

Bu örnekte, teknedeki hisseleriniz için yöneticiye 500.000 dolar ödersiniz ve buna ek olarak yıllık 60.000 dolarlık bakım ücreti ödersiniz.

Her yıl yaklaşık 45 gün kullanım hakkınız olur ve tekneyi kullanmamayı seçerseniz, yönetici tekneyi sizin için kiralamaya çalışır. Yöneticinin başarıyla onayladığı her kiralamadan gelir elde edersiniz.

Üç yıl sonra yönetici tekneyi 2,8 milyon dolara satıyor ve tekne sahipleri elde ettikleri geliri aralarında paylaşıyorlar; her tekne sahibi 350 bin dolar kazanıyor.

Yukarıdaki örnekte, yatı satın almak için 4 milyon dolar ve yıllık yaklaşık 400 bin dolar işletme maliyeti ödemek yerine, her yıl teknede 45 gün kullanım karşılığında 500 bin dolar peşin ve yıllık 60 bin dolar ödersiniz.

 

Satın alma

Kiralamanın ve hisseli yat sahipliğinin elbette avantajları var ancak kendi yatlarını satın almaya karar verenler, kendi şartlarına göre mürettebatıyla birlikte özel bir tekneye tam erişime sahip oluyorlar.

Satın alma: artıları

Kendi özel mürettebatınızın olması, personelinizin zevklerinizi ve tercihlerinizi öğreneceği anlamına gelir; böylece teknenize adım attığınızda her şey tam olarak beklediğiniz gibidir: servis edilen şaraptan, çalan müziğe, hazırlanan yemeğe kadar.

Teknenin her ayrıntısı sizin tarafınızdan sizin için kişiselleştirilir, gövdenin rengi, şezlongdaki minderler, tuvaletlerdeki havlular ve duvarlardaki sanat eserleri dahil. Giysilerinizi, tuvalet malzemelerinizi, kitaplarınızı ve şaraplarınızı teknede saklama olanağı, çoğu durumda kiralama veya hisseli mülkiyetle mümkün olmayan bir rahatlık düzeyine yol açar.

Ve sahip olmanın gururunu da unutmayalım. Birçok insan için ilk yatlarını satın almak hayatlarındaki özel bir anı olması anlamına gelir — belki bir işletmenin satışı veya emekliliğin başlangıcı. Teknenizde seçtiğiniz ismin olması ve sadece tekneyle ulaşılabilen bir yere seyahat etme özgürlüğü, demir atmak ve istediğiniz kadar orada kalmak yatçılığın özüdür.

 

 

Satın Alma: Eksileri

Elbette, sahip olmakla sorumluluk da gelir. Bir yat satın almanın, kiralama veya hisseli sahipliğe kıyasla en büyük dezavantajı, teknenizi satın almanın ve sonra işletmenin beraberinde getirdiği mali sorumluluktur. 

Yatın satın alma fiyatının yanı sıra, teknenizi çalıştıracak personeli işe almanız, sigorta ve rıhtım ücretlerini ödemeniz, gerekli bakım ve onarımları yapmanız gerekecektir.

Özel bir uçak veya otomobil satın alırken olduğu gibi, hemen hemen her durumda yat sahibi, satın alma anından satılıncaya kadar geçen sürede değer kaybı beklemelidir. 

Herhangi bir büyük satın alımda olduğu gibi, aklınızda uzun vadeli bir plan bulundurmak ve yatınız için bir bütçe oluşturmak üzere brokerınızla birlikte çalışmak her zaman önemlidir. Kiralama, sahiplerin yatın yıllık maliyetini telafi etmesinin yaygın bir yoludur.                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

Satınalma: Vaka Çalışması

Marmaris seyahatimiz için kiraladığımız teknemize geri dönelim. Teknenin masraflarını hisseli bir sahiplik programında bölmek yerine, dikkatli bir değerlendirmeden sonra tekneyi kendi mürettebatınızla istediğiniz gibi kullanma özgürlüğüne sahip olmak istediğinize karar veriyorsunuz. Teknenin en ince ayrıntısına kadar tam olarak sizin özelliklerinize göre donatılmasını istiyorsunuz, bu yüzden yatı satın almaya karar veriyorsunuz.

 

Siz ve brokeriniz yeni bir tekne için yıllık bir işletme bütçesi üzerinde çalışıyorsunuz. Bir bakalım:

Seçtiğiniz yükseltmeler ve bitişlerle teknenin teslim edilmesi için 4 milyon dolar ödemeniz olsun. Sigortanız size yılda yaklaşık 30.000 dolara mal olacaktır.

Artık tekneyi teslim alıp sigortalattığınıza göre, mürettebatının olduğundan emin olalım. Tekneyi tam zamanlı bir kaptan, birinci kaptan ve hostesle çalıştırmak size yılda yaklaşık 186.000 dolara mal olacak: Kaptan için 90.000 dolar, birinci kaptan için 48.000 dolar ve hostes için 48.000 dolar.

Kaptanınız, yıllık 70.000 dolarlık bir yanaşma ücretiyle yerel bir marinada bir yer ayırmanıza yardımcı olur. Brokerınız, teknenizi yıl boyunca ayda birkaç kez yerel olarak çalıştırırsanız, yaklaşık 100.000 dolarlık yakıt ödemeniz gerektiğini söyler.

 

Bu boyuttaki bir tekne için, standart olarak gelen 12 veya 24 aylık bir garantiye sahip olmayı beklemelisiniz. Aracınız, ilk üç yıldaki işlerin çoğunun karşılanması için 12 aylık bir garanti uzatması için pazarlık yapmanıza yardımcı olabilir. Ancak bu garantiyle bile, bakım ve onarım işleri için her yıl yaklaşık 20.000 dolar bütçe ayırmanız gerekir.

Genel olarak, yatınızın satın alınması için 4 milyon dolarlık bir harcama yapmanız ve yıllık 376.000 dolarlık bir işletme bütçenizin olması bekleniyor.

Sahipler, teknenin işletme maliyetlerini karşılamak için teknelerini genellikle bir kiralama programına dahil etmeyi tercih ederler. Kiralama, yatınızı satın almadan önce dikkate almak isteyeceğiniz önemli bir faktördür, çünkü bu, hangi tür sigortayı satın alacağınızı ve hatta belirli bir pazardaki kiralama talebi göz önüne alındığında hangi teknenin en mantıklı olabileceğini belirleyecektir.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu